Bara fråga på

Klart att du har frågor som gäller hur man går över till Ecobränsle. Här har vi samlat de vanligaste frågorna vi har fått – men är det något annat du vill veta?
Hör av dig till oss.

Vanliga frågor

Kan kvaliteten skilja sig på mellan RME och RME – finns det dålig och bra RME?

Ja, det finns RME som har väldigt hög kvalitet, som är gjord på ren rapsolja och som fungerar väl året runt, men det finns även RME som är gjord på blandningar av vegetabiliska oljor och som har avsevärt sämre kvalitet. När sämre RME används kan man få utfällningar och filterigensättningar när det är hög luftfuktighet och stora temperaturskillnader, vilket det kan ofta är på höst och vår. Man får också avsevärt sämre vinteregenskaper med sådan RME. Typiskt brukar svenskproducerad RME vara av hög kvalitet.

När den blir kallt ute så funkar inte RME har jag hört - stämmer det?

RME är mer temperaturkänsligt än vanlig diesel. Typiskt klarar RME –20 grader när man tillsatt vinteradditiv. Ecobränsle garanterar en lägsta temperatur om –25 grader och fungerar bra även vintertid.

Spelar det någon roll hur man lagrar sin RME

Ja, det spelar en mycket stor roll. All RME drar åt sig fukt och därför är det viktigt att minimera temperaturskillnader och luftfuktighet. Ecobränsle har tagit fram en lagring i sjöfartscontainer som vi har isolerat och utrustat med värme. Vi har även installerat utrustning som minimerar luftfuktigheten i containern och i vår biodiesel. Detta gör att vi kan garantera mycket hög kvalitet även när du som kund faktiskt tankar biodieseln i ditt fordon.

Kan man köra på ren RME en tank och sedan vanlig diesel nästa tank?

RME och diesel är fullt blandbara och kan köras i blandningsförhållande 0 – 100 % i fordon som är godkända för RME. Ja, man kan köra 100 % RME och sedan tanka diesel en tank. När RME tankas första gången eller under en lång tids användning av diesel bör följande beaktas. Är det ett äldre fordon skall tanken tömmas och rengöras. Tanken på ett äldre fordon kan innehålla fritt vatten samt eventuellt asfaltliknande beläggning från mångårig dieselanvändning. Såväl vatten som asfaltbeläggning löses upp av RME och kan stoppa i bränslefilter eller gå förbi filter och skada insprutningspump.

Vilka lastbilar kan man köra på ren RME?

Ecobränsle har idag kunder som kör med Scania, Volvo och Mercedes. Kontakta oss så kollar vi vad som gäller för just ditt fordon.

Hur påverkar RME gummi i slangar och packningar på motorn?

RME är ett utmärkt lösningsmedel och kan faktiskt användas för att lösa upp exempelvis asfalt vid asfaltåtervinning eller färg och det används av målare världen över för att hålla penslar mjuka mellan användningstillfällen. Om RME skall användas i fordon som inte är garanterade för RME skall följande beaktas.

Byt returslangar från spridare till beständigt gummimaterial: Nitrilslangar med nitriltal över 30; vitongummi; teflon; eller plastslang.

Har fordonet Lucas/CAV insprutningspump som är direktdriven från motorn och därmed står i förbindelse med motorn bör oljenivå i motor kontrolleras ofta. Skulle axialtätningen i pumpen påverkas så att RME läcker in i motoroljan så stiger nivån och då syns det på nivån. Det finns vitontätningar att köpa till de flesta pumpar.

Bosch pumpar är som regel inte några problem.

Vid bränslespill på lack eller gummidetaljer, tvätta av med tvål och vatten.